Sila Tgalkan LINK anda Disini

Friday, October 7, 2011

50 batang jarum di dalam tubuh kanak-kanak berumur 2 tahun

Posted by Nurul Atiqah at 12:20 AM
Kanak-kanak lelaki Brazil mempunyai sebanyak 50 jarum logam di dalam tubuhnya dan doktor yang merawatnya mengatakan pada hari Selasa lalu jarum-jarum itu terlekat di dalamnya satu per satu.

Dr Luiz Cesar Soltoski berkata, pakar-pakar bedah berharap untuk membuang sebahagian besar jarum - yang panjangnya lebih kurang 2in (5cm) - tetapi kerana ada yang di dalam paru-parunya, mereka harus menunggu hingga pernafasan anak itu semakin baik. Beberapa darinya tidak boleh dibuang, kerana ianya terlalu dekat atau di dalam organ-organ vital, katanya.

Ibu anak itu, yang bekerja sebagai orang gaji, membawanya ke hospital di utara-timur bandar kecil Ibotirama minggu lalu, mengatakan bahawa ia mengeluh sakit. Tiga hari kemudian, selepas x-ray telah menunjukkan ada beberapa batang jarum, doktor telah memindahkan dia ke hospital yang lebih besar di Barreiras.

Sang ibu berkata kepada polis dia tidak tahu bagaimana jarum masuk ke situ, tetapi mereka akan menyiasatnya. Nama anak itu dirahsiakan kerana faktor usianya.

Soltoski mengatakan ia percaya jarum masuk ke dalam tubuhnya satu demi satu kerana tidak mungkin baginya untuk menelan mereka. "Kami fikir ia hanya boleh masuk dengan penembusan kerana kami menjumpai jarum di dalam paru-paru, kaki kiri dan di pelbagai bahagian toraks. Itu tidak mungkin terjadi melalui penelanan," katanya.

Doktor tidak menemui tanda-tanda luka di luar, tetapi gambar x-ray yang dibawa oleh laman-laman web Brazil menunjukkan beberapa batang jarum dalam tubuhnya.

Anak itu ditempatkan di dalam ruangan penjagaan intensif, tetapi Soltoski mengatakan keadaannya semakin baik.

0 comments:

 

Miss TiqaH punye BLOG Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Angry Birds Merchandise