Sila Tgalkan LINK anda Disini

Sunday, March 6, 2011

Tip-tip untuk memilih berlian yang terbaik

Posted by Nurul Atiqah at 6:37 AM
Ikuti 4 tips asas pemilihan berlian terbaik buat insan teristimewa yang perlu anda ketahui :

1. Potongan

Berlian merupakan batuan terkeras dan hanya boleh dipotong dengan dengan menggunakan berlian. Bentuk dan hasil potongan mempengaruhi nilai dan kilauannya. Ketika memilih berlian ,keluarkannya dari kotak gelap dan lihat kilauannya dipersekitaran putih. Kotak yang gelap, disimbahi cahaya lampu persekitaran mempengaruhi kilauan sebenarnya.

2. Kejelasan :

Berlian secara semulajadinya mempunyai kecacatan yang disebabkan buih udara dan kandungan kabon di dalamnya. Kecacatan tersebut sungguh pun kecil dan hanya dapat dilihat melalui mikroskop, tetap mempengaruhi kilauannya. Namun, masalah kecacatan ini dapat diperbaiki dengan kaedah 'filing' dan leser. Berlian yang sempurna tanpa kecacatan sangat sukar ditemui dan harganya juga sangat tinggi.

3. Karat :

Merujuk kepada berat dan saiz . Semakin besar berlian, semakin tinggi nilai karat dan harganya. Satu karat berlian bersamaan 1/5 gram.

4. Warna :

Sistem pengredan berlian bergantung kepada warna. Berlian terbaik dengan harga termahal ialah berlian tanpa warna. Namun , berlian turut hadir dalam warna merah, biru, hujau, jingga , kuning dan hitam. Skala berlian bermula dari D ( terbaik ) sehinggalah ke Z ( rendah kualiti ). Kebanyakan berlian mempunyai sedikit warna kekuningan yang hanya boleh dikenalpasti oleh pakar. Namun menurut majalah Forbes, gred warna ini tidak termasuk berlian lain yang berwarna kerana sebahagiaanya mempunyai harga tinggi dan sukar diperolehi.
sumber-google

0 comments:

 

Miss TiqaH punye BLOG Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Angry Birds Merchandise