Sila Tgalkan LINK anda Disini

Monday, March 14, 2011

Antara Lawat, Lewat Dan Liwat

Posted by Nurul Atiqah at 9:54 AM
   Bahasa Melayu menang mudah dipelajari dan senang di fahami, perkataan melayu juga mudah berubah maksudnya dengan hanya merubah satu huruf sahaja. Dan aku percaya mulai minggu ni perkataan paling popular di negara ini adalah ‘Liwat’. Buktinya lihat sahaja di dada-dada akhbar tempatan, bukan main lagi semua cerita isu yang sama. Sambil minum pagi tadi aku cuba mainkan huruf perkataan liwat tu dengan menukar huruf vokal a,e,i,o,u maka terbitlah perkataan lain iaitu lawat dan lewat, manakala setakat ni kamus DBP belum lagi terima orang guna perkataan lowat dan luwat.

    Lawat dan Lewat merupakan dua perkara yang memang serasi dengan kehidupan seharian orang Malaysia, dan memang pun penggunaan bahasa adalah berkait rapat dengan akvititi sosial komuniti tersebut.
Perkataan lawat membawa maksud berkunjung ke sesuatu tempat, ataupun datang melihat, menziarahi, mendatangi, mengunjungi. Memang sudah menjadi budaya rakyat Malaysia suka lawat-melawati sama ada saudara mara, tempat pelancongan dan sebagainya, dan dalam maksud dunia internet juga bermaksud mendatangi laman-laman web.

    Perkataan lewat pula bermaksud sesudah waktunya, melampaui waktunya, lambat. juga lebih daripada yg sepatutnya;seperti lewat usia, lewat senja, juga boleh diertikan melebihi sesuatu had atau melampau seperti  Kelakuan gadis itu sudah melewati batas. Ni pun dah selalu sangat dikaitakn dengan bangsa Melayu, sampai ada perumpaan seperti “Janji Melayu”.

  Dan liwat pula hubungan jenis melalui dubur, meliwat melakukan liwat terhadap seseorang. Tidak semestiinya di antara lelaki sama lelaki, lelaki dengan perempuan pun boleh liwat juga, tapi tak tahu la pulak kalau ada kes perempuan sama perempuan ada jugak aktiviti liwat ni.
Dan ketiga-tiga perkataan tersebut juga boleh digabungkan untuk dijadikan satu ayat, contohnya : Pak Cik Kordi telah lewat untuk pergi melawat rakannya yang telah diliwat.

0 comments:

 

Miss TiqaH punye BLOG Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Angry Birds Merchandise