Sila Tgalkan LINK anda Disini

Saturday, February 26, 2011

Jangan Ciplak Hasil Karya Orang Lain

Posted by Nurul Atiqah at 2:12 AM
Salam...
     Sekarang aq nak cerita pasal cetak rompak rompak buku..uhuhuh..Baru aq tau bahawa besarnye kesalahan kite mencetak rompak atau dikenali menciplak bahan orang lain salah..Kesian kat orang tu yer,buat benda tuu susah2,makan mase 3 tahun ke or lebih pada tu,tengok2 org ciplak hasil karya diorang..Sape x kecewa beb..???..lau diorang beli karya tu xpe lah gak,berbaloi gak hasil penat lelah diorang yang cipta bahan tu...
      Contohnye aq amik situasi kat pelajar ipta lah....Sori la lau korang ada terasa..tapi ini lah hakikatnye...macam pelajar ipta ne,aq tengok diorang cam selamba je photostat buku...Korang tau x,lau pengarang buku tau,dyorg bley amik tindakan undang2 tau..terhadap korang ne..biarpon korang rase benda ne remeh temeh,tapi cuba korang berada di tempat pengarang tuh,ape korang rase bila hasil korang diciplak begitu sahaja???mesti orang angin kan...Lau kat negara maju seperti Amerika syarikat tuh,maximum untuk photostat buku hanya 3 helai beb..kite ne berhelai2 photostat buku...Aq tau korang photostat buku sebab buku yang asal mahal kan..Tapi cuba la korang pikir sedikit,korang beli tepon canggih2 x berkira..tapi bila korang beli buku berkira amat sangat..Cuba korang ubah la sikit perangai korang ne...jangan jadi macam tu..Hargailah usaha pengarang tu cipta buku untuk korang,Dyorang dah berusaha sehabis baik dah tu untuk korang.....
       Sekarang ne pasal entry blog lak...Yang ne pon same gak..lau nak copy paste skalipon entry org laen,kena la bagitau kat mane sumber tu amik dan datang..Jangan lah kite buat macam yang kite sendiri punye..Lau pemilik blog tu tengok,mesti dy angin dan boleh amiik tindakan undang2..Korang fikir la yang mane terbaik untuk korang yer.Aq cume memesan je supaya benda ne x terjadi lagi...sekian

0 comments:

 

Miss TiqaH punye BLOG Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Angry Birds Merchandise