Sila Tgalkan LINK anda Disini

Monday, February 21, 2011

Bahaya letak Laptop atas paha

Posted by Nurul Atiqah at 3:13 AM
Salam...
kali ne aq nak buat entry ne...
sbb aq tengok org suka sgt letak laptop kat atas paha..
korang nak tau x,bahaya letak laptop atas paha..
Ia boleh menyebabkan kulit kite boleh terbakar tau..
aq tau pon sbb aq ada terbace artikel kat sesebuah blog..
aq nak berkongsi nga korang la ne...
untuk kebaikan korang sume...
ini dy artikelnye:)

Menurut sebuah kumpulan penyelidik dari Switzerland,pengguna-pengguna yang suka meletakkan komputer riba di atas paha mungkin perlu memikirkan semula tabiat itu kerana ia boleh mengakibatkan sindrom kulit terbakar.Sindrom itu menyebabkan warna kulit tidak sekata dan berbintik-bintik ekoran terdedah pada bahang panas dalam tempoh yang lama.
 Dalam satu kes terbaru, seorang budak lelaki berusia 12 tahun mengalami simptom tersebut di paha kiri selepas dia bermain permainan video beberapa jam sehari dalam tempoh beberapa bulan.
Kes lain turut melibatkan seorang pelajar jurusan undang-undang dari Virginia, Amerika Syarikat (AS) yang terpaksa mendapatkan rawatan setelah kakinya mengalami masalah sama. Dr. Kimberley Salkey yang merawat pelajar tersebut terkejut apabila mengetahui dia menyiapkan tugasan dengan menggunakan komputer riba yang diletakkan di atas pahanya selama enam jam sehari.
Suhu di bahagian bawah komputer itu boleh mencecah 52 darjah Celsius.Ia merupakan salah satu daripada sepuluh kes berkaitan komputer riba yang dilaporkan dalam jurnal-jurnal perubatan sejak 2007.Walaupun secara umumnya tidak berbahaya, ia bagaimanapun boleh mengakibatkan kulit menjadi gelap secara kekal malah boleh menyebabkan kanser kulit.
Kajian yang lain juga menunjukkan penggunaan laptop di atas riba terlalu lama boleh menyebabkan kadar penghasilan sperma terganggu dan menyebabkan anda mandul.Tak kisahlah anda pakai seluar jeans setebal mana pun , jangan mengada-ngada nak bagi alasan.
Jadi , lebih anda lapik dengan buku atau bantal comel di atas riba anda.Walaupun ada yang tersenyum sinis dengan cara tersebut , yang penting kesihatan seksual anda akan lebih terjamin.

Credit:Sumber

6 comments:

Aduka on February 21, 2011 at 3:19 AM said...

bese letak lappy atas prot.. x jd ape2 pun..?
=P

Nurul Atiqah on February 21, 2011 at 3:22 AM said...

hahaha...nantikan terbakar perot tu..baru tau..hhahaa:)

najwa napatah on February 21, 2011 at 3:35 AM said...

thanks for the info.tak tau pon.selalu buat.

Nurul Atiqah on February 21, 2011 at 3:37 AM said...

welcume najwa

shah-kayrul on February 21, 2011 at 6:31 AM said...

thanks untuk info....selalu letak laptop kat lantai jer...berblog sambil baring2...hehehhe

Nurul Atiqah on February 21, 2011 at 8:09 AM said...

bagus lah lau mcm tu:)

 

Miss TiqaH punye BLOG Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Angry Birds Merchandise